Brev:
Spørgsmål til madplan - 7 mdr.
13. marts 2018
Alder:
7 mdr.
Spørgsmål til madplan - 7 mdr.
Kære Helen.
Tak for dit svar på mit brev for ca. en uge siden, der hed ”Utallige opvågninger om natten”. Vi er allerede i fuld gang med at implementere nogle af dine gode råd, men vi har et spørgsmål til den dagsplan, du har lavet. Jeg kopierer den for en god ordens skyld ind herunder:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til ca kl 07, hvor dagen så starter - her skal han ikke ammes igen.
Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke amme før, men nu lære at sove uden brystet her. Mellemmåltidet erstatter således denne amning. Du må gerne nogle dage give begge dele, både mellemmåltid og bryst, men stille og roligt skal du forsøge om han kan undvære brystet her. Det er helt okay at formiddagsluren er en kort lur på måske kun 45 minutter.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - og her må han som nu gerne sove 1.5-2 timer
Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden. Må også gerne lige nu ammes her - men stille og roligt skal denne amning fjernes, og mellemmåltidet erstatter også her.
Sover evt. en powernap - alt efter hvor lang middagsluren har været.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere bid og smag. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, brødskorper, en kartoffelbåde fra ovnen osv. i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre
Vores udfordring er, at vores søn allerede bliver træt efter ca. to timer, hvilket betyder at han efter sin formiddagslur, der typisk ligger fra ca. 9.15-10.00, kun er oppe indtil ca. 12.00, hvor han puttes til middagslur. Hvis han både skal nå at have frokost og mælk inden middagsluren (og at disse ikke må ligge for tæt på hinanden), skal han jo nærmest allerede have frokost, når han står op kl. 10. Er dette i orden, eller bør vi gøre noget andet? Kan han fx få frokost og mælk umiddelbart efter hinanden, eller er dette dumt, da han jo i givet fald nok ikke har så meget appetit til mælken? Til middagsluren sover han normalt 1.5-2 timer, hvilket betyder at han står op omkring kl. 14. Hvis vi skal følge din plan, skal han så først tilbydes noget igen lige inden han skal puttes til eftermiddagsluren kl. 16? Tænker umiddelbart, at det det ville være rart for at ham at få noget i maven efter sin lange lur.
På forhånd tak for svar :)
Med venlig hilsen
A