Spørgsmål til madplan - 7 mdr.

13. marts 2018

Alder:
7 mdr.

Spørgsmål til madplan - 7 mdr.

Kære Helen.

Tak for dit svar på mit brev for ca. en uge siden, der hed ”Utallige opvågninger om natten”. Vi er allerede i fuld gang med at implementere nogle af dine gode råd, men vi har et spørgsmål til den dagsplan, du har lavet. Jeg kopierer den for en god ordens skyld ind herunder:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til ca kl 07, hvor dagen så starter - her skal han ikke ammes igen.

Morgen 7.30: Havregrød eller øllebrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke amme før, men nu lære at sove uden brystet her. Mellemmåltidet erstatter således denne amning. Du må gerne nogle dage give begge dele, både mellemmåltid og bryst, men stille og roligt skal du forsøge om han kan undvære brystet her. Det er helt okay at formiddagsluren er en kort lur på måske kun 45 minutter.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur - og her må han som nu gerne sove 1.5-2 timer

Eftermiddag 16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden. Må også gerne lige nu ammes her - men stille og roligt skal denne amning fjernes, og mellemmåltidet erstatter også her.

Sover evt. en powernap ...

Annonce

... - alt efter hvor lang middagsluren har været.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, mad med mere bid og smag. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, brødskorper, en kartoffelbåde fra ovnen osv. i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover videre

Vores udfordring er, at vores søn allerede bliver træt efter ca. to timer, hvilket betyder at han efter sin formiddagslur, der typisk ligger fra ca. 9.15-10.00, kun er oppe indtil ca. 12.00, hvor han puttes til middagslur. Hvis han både skal nå at have frokost og mælk inden middagsluren (og at disse ikke må ligge for tæt på hinanden), skal han jo nærmest allerede have frokost, når han står op kl. 10. Er dette i orden, eller bør vi gøre noget andet? Kan han fx få frokost og mælk umiddelbart efter hinanden, eller er dette dumt, da han jo i givet fald nok ikke har så meget appetit til mælken? Til middagsluren sover han normalt 1.5-2 timer, hvilket betyder at han står op omkring kl. 14. Hvis vi skal følge din plan, skal han så først tilbydes noget igen lige inden han skal puttes til eftermiddagsluren kl. 16? Tænker umiddelbart, at det det ville være rart for at ham at få noget i maven efter sin lange lur.

På forhånd tak for svar :)

Med venlig hilsen
A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor